Bygga Hus – Steg för Steg
2. Budget och Finansiering
Gör tidigt en budget och glöm inte att ta med sådant som tillkommer mot slutet, som färdigställande av tomten. När det är dags att ta lån är vårt bästa tips att kontakta flera banker. Då kan du få de bästa villkoren.
Så planerar du din budget för att bygga hus
Det finns mycket att tänka på när du ska budgetera för och finansiera ditt nya hus. Här ger vi några tips. Kontakta gärna vår rådgivning för frågor om just dina förutsättningar!
1 Budgetera inte bara för husbygget
När du budgeterar för ditt husbygge - tänk på att även räkna in kostnader för bygglovsansökan, eventuella tilläggskostnader, kontrollansvarig och besiktningsman, arbete med trädgården, eventuell dagvattenhantering samt eventuella anslutningsavgifter för vatten och avlopp med mera.
2 Lån för att köpa tomt
För att finansiera tomtköpet kan du ta ett vanligt fastighetslån från banken. Lånen är ungefär likadant upplagda som bostadslån med amortering och ränta. Har du bara lösa planer på ett framtida bygge kan ett privatlån vara bra. Ett privatlån har ingen tidsgräns för när bygget måste börja eller vara klart.
3 Byggnadslån när du ska bygga hus
Behöver du låna för att bygga ett nytt hus eller för en ombyggnad? Då ska du ansöka om ett speciellt byggnadslån, även kallat byggnadskreditiv. Det skiljer sig från vanliga bolån och finns inte hos alla banker. Förutom att kontantinsatsen skiljer sig får du inte ut hela beloppet på en gång. Pengarna betalas istället ut vartefter du betalar entreprenörernas fakturor.
4 Lagfart
När du skrivit under köpehandlingarna för fastigheten du just köpt - ta ekonomisk höjd för lagfart och pantbrev. Lagfarten är ditt bevis för att du är ägare av ett hus eller tomt. Den används exempelvis av banker som underlag när du ska ta ett lån eller av mäklare om du ska sälja. Här beskriver vi allt du behöver veta om lagfart.
5 Pantbrev för tomt
När du har din lagfart måste du ta ut pantbrev för att ta ut lån. Det är bankens säkerhet. Köper du en tomt måste du ta ut ett nytt pantbrev. Brevet som ligger till grund för säkerheten måste ha minst samma belopp som lånet avser. Att ta ut pantbrev innebär även det en kostnad. Här kan du läsa hur pantbrev fungerar.
Vanliga frågor om budget och finansiering
Om du ska låna pengar av banken för att köpa en tomt eller ett hus måste banken ha säkerhet för det utlånade beloppet. Du sätter med andra ord din fastighet som pant för lånet.
Att ta ut nya pantbrev innebär en kostnad på två procent av pantbrevets belopp. Dessutom tillkommer en expeditionsavgift som för närvarande ligger på 375 kronor per pantbrev.
Banken baserar sina erbjudanden på din ålder, inkomst, medsökande, om du har andra lån och vilken kontantinsats du kan lägga in.
Om du tagit ett privatlån till tomtköpet, kan du räkna det som kontantinsats för ditt bygglån. Det gör att du kan få lägre ränta.
För ett bygglån behöver du själv ha pengar till en kontantinsats som motsvarar minst 20 procent av det förväntade värdet på din nya bostad när den är klar.
När bygget är klart får ditt bolån vara högst 85 procent av marknadsvärdet på din nya bostad.
Lagfarten är beviset för att du är ägare av ett hus eller tomt. Den används exempelvis av banker som underlag när du ska ta ett lån eller av mäklare om du ska sälja.
Kostnaden för att registrera lagfart för en fastighet eller tomträtt består av en expeditionsavgift på 825 kronor och en stämpelskatt som beräknas på försäljningspriset.
För att få veta hur mycket stämpelskatten blir tar du det högsta beloppet av husets försäljningspris eller taxeringsvärdet från året före du ansöker och gångrar med 1,5 procent. Bolag eller juridiska personer betalar istället 4,25 procent.
Kunskap, erbjudanden och inspiration – direkt i din inbox
Bli medlem för 468 kronor
Mindre huvudbry och mer pengar i plånboken – du tjänar på att vara medlem i Villaägarna.