I Villaägarnas infoskrift kan du som är medlem läsa om:
- Vilka krav som ställs på en reklamation och vilka påföljder som kan bli aktuella vid fel och dröjsmål.
- Exempel på hur reklamationer kan se ut samt kontaktuppgifter till olika aktörer som kan vara bra att kommunicera med vid en eventuell tvist.
- Vad begreppet ”inom skälig tid” innebär när du ska reklamera en vara, tjänst eller fel i fastighet.
- De olika tidsperioderna som gäller för att du ska kunna reklamera en vara eller tjänst.
- Vad som gäller om du köpt en tjänst och säljaren inte lämnat en garanti.
- Vad du som köpare har för rättigheter när du reklamerar ett köp, kräver att köpet hävs eller begär ersättning för att åtgärda felet.
- När du får hålla inne med betalning eller be om avdrag på priset.
- Vilka krav som ställs på en reklamation. Det räcker inte att du som köpare rent allmänt klagar på det du köpt.
- Speciella regler i konsumenttjänstlagen vid en småhusentreprenad.