Teknikutvecklingen har många fördelar, men den innebär även att du kan tvingas ställa om. Förutom mobiltelefoni och mobilt bredband kommer framför allt dina uppkopplade saker i hemmet att påverkas. Om dessa enbart stödjer 2G eller 3G kommer de att sluta fungera när näten stängs ned. Framåt behöver de även ha stöd för 4G eller 5G. Se därför över din utrustning redan nu och köper du nytt, säkerställ att det är anpassat för nästa generations nät.
Om du använder annan nätteknik som wifi, Lora, Sigfox med mera, berörs du inte av förändringarna i mobilnäten.
-
Inventera och undersök din utrustning
En del utrustning behöver bytas ut helt, annan ställas om. I vissa fall handlar det om att byta komponenter, i andra om att göra mjukvaruinställningar. Därför är det viktigt att du gör en inventering och undersöker din utrustning.
-
Ställ krav på leverantörer
Det är också viktigt att ställa krav på dina leverantörer att den utrustning de levererar är framtidssäkrad. I inventeringen ingår därför också att kontakta leverantörerna och att se över avtal.
Du som behöver hjälp kan kontakta din utrustningsleverantör eller mobiloperatör. De har ett särskilt ansvar för att se till att teknikskiftet går smidigt. Ett tips är att samtidigt se över behoven eftersom modern teknik ofta är mer effektiv, säkrare och har fler och bättre funktioner än den gamla.
-
Kontakta ditt larmföretag
Du som abonnerar på en larmtjänst kan kontakta larmföretaget för att se vad som gäller. Läs också vad som står i avtalet. Har du installerat ett larm själv, kontakta tillverkare eller återförsäljare för att byta ut enheten.
-
Kontrollera telefon och router
När 2G- och 3G-näten läggs ned slutar inte bara taltjänsten att fungera i näten utan även datatjänster. Det gäller också sms och nödsamtal. Du behöver därför kontrollera att din telefon och mobila bredbandsrouter klarar 4G eller 5G. Du kan kontakta din återförsäljare eller operatör för ytterligare information.
-
Info på operatörernas webbplatser
Enligt de fyra största operatörerna är samtliga privatkunders abonnemang uppgraderade för att stödja 4G eller 5G. Informationen som rör teknikskiftet sker via operatörernas hemsidor, telefonsupport och andra kanaler. I vissa fall sker också direktutskick.
3G stänger ner snabbare än 2G
2G är vanligare än 3G för uppkopplade saker du har hemma. Det är anledningen till att operatörerna säger att de kommer att behålla 2G öppet längre än 3G. En orsak till att 2G-utrustning fortfarande är vanlig är att den ofta är billigare än utrustning som använder modernare teknik.
Mobiloperatörer säljer framtidssäkrat
De fyra största operatörerna, Telia, Tele2, Telenor och Tre, har stoppat sin egen nyförsäljning av produkter av typen 2G- eller 3G. De produkter som nu säljs ska vara säkra för framtiden med 4G eller 5G. Det gäller även deras abonnemang.
Uppkopplade produkter som kan sluta fungera
- Larmtjänster, som inbrotts-, hemtjänst- och båtlarm.
- Uppkopplade värmepumpar och varmvattenberedare.
- Robotgräsklippare.
- Husdjurpejlare och andra typer av spårsändare.
- Fjärrstyrning av värme och belysning i sommarstugor.
- Äldre modeller av GSM-reläer som styr temperatur i fritidshus.
- 3G-videosamtal – exempelvis för döva.
- En mängd enklare typer av mobiltelefoner, så kallade funktionstelefoner.
- Videoövervakning/åtelkameror.
Källa: PTS